بهداشت موادغذائی در حین سفر

به تعطیلات آخر سال نزدیک می شویم و بسیاری از ما ترجیح می­دهیم سفری به مناطق دیدنی شهر ها و ایالات دور و نزدیک داشته باشیم. اگر چه به دلیل شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا توصیه می­شود از سفرهای غیر ضروری بپرهیزید. با این وجود همیشه در حین سفر ممکن است بیماری­هایی با منشاء غذایی به خصوص اسهال، شما را تا مقصد یا گاهاً در تمامی طول سفر همراهی کنند.

اما نکات ساده­ای وجود دارد که در صورتی که آن­ها رعایت کنید خطر ابتلا به بیماری را در حین سفر به طور قابل توجهی کاهش می­دهید.

بیماری شایع در حین سفر

شایع ترین بیماری که ممکن است در حین سفر پیش آید اسهال مسافران است که مربوط به اختلال در عملکرد دستگاه گوارش در اثر خوردن غذا یا آب آلوده می­باشد. مهم­ترین نشانه ­های این بیماری عبارتند از مدفوع شل و آبکی، درد و کرامپ شکمی، اسهال، استفراغ و تب. این نوع اسهال معمولاً ظرف چند روز بهبود می­یابد اما در مواردی شما ممکن است به کمک پزشک برای درمان آن نیاز داشته باشید.

 

رعایت بهداشت فردی

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در طول سفر، رعایت بهداشت فردی می­باشد. پس از رفتن به دستشوئی به خصوص سرویس­های بهداشتی عمومی و بین راهی، قبل از خوردن و قبل از آماده سازی غذا حتما دستان خود را به دقت با آب و صابون بشوئید. سعی کنید در زمان غذا خوردن از دستان و انگشتان خود برای قرار دادن غذا در دهان استفاده نکنید و اینکار را به وسیله قاشق و چنگال تمیز انجام دهید. همیشه در زمان سفر یک ضد عفونی کننده الکلی دست را به همراه داشته باشید تا در صورتی که به آب تمیز و بهداشتی دسترسی نداشتید، بتوانید از آن استفاده می­کنید. به خصوص اگر کودکان را در سفر به همراه خود دارید، بیشتر بایستی مراقبت بهداشت شخصی آن­ها باشید.

 

استفاده از آب نوشیدنی سالم

آب یکی از بهترین نوشیدنی ­ها برای حفظ حالت هیدراته بدن در حین مسافرت است. بهترین راه خرید آب­های بسته بندی مثل آب معدنی، آب آشامیدنی، آب گازدار و غیره است. حتی برای مسواک زدن و تمیز کردن دهان نیز باید از منابع مطمئن آب استفاده کنید. متاسفانه در بسیاری از پارک ها یا تفرجگاه­ ها آب آشامیدنی لوله کشی مطمئن در دسترس نیست و بایستی همیشه آب کافی به همراه داشته باشید. در صورتی که مجبور به استفاده از آب­های لوله کشی غیر مطمئن شدید، حتما قبل از استفاده آن را بجوشانید. از یخ­هائی که نمی­دانید از چه منبع آبی تهیه شده ­اند، به هیچ وجه خریداری و استفاده نکنید.

 

انتخاب صحیح غذا و نوشیدنی

در این زمینه نیز باید چند نکته را در نظر بگیرید. غذا را در حین سفر یا تفریح حتما پس از داغ کردن مصرف کنید. از مصرف غذای پخته­ای که چندین ساعت بیرون از یخچال بوده بپرهیزید. گاهاً ممکن است اضافه­ ی غذا را پس از پیک نیک به منزل آورده یا در حین سفر آن را بدون گرم کردن در وعده­ی بعدی استفاده کنید. زمانی که غذا در دمای محیط یا به حالت گرم نگهداری می­شود، برخی از باکتری­ها در آن رشد کرده و آن را به یک وعده­ی غذائی نامناسب تبدیل می­کند. اگر ناچار به استفاده از این غذا هستید حتما آن را قبل از مصرف داغ کنید. در مورد نوشیدنی­ها نیز همین نکته را رعایت کنید و از مصرف چای یا قهوه که دمای آن­ها تا حد دمای محیط پائین آمده است اجتناب کنید. غذاهای خشک و بسته بندی شده مثل چیپس، نان یا کنسروها می­توانند گزینه­های مناسبی برای سفر باشند اما حتما چک کنید که بسته بندی آن­ها صدمه ندیده باشد. سعی کنید از مصرف غذاهای تازه مثل برش­های میوه یا سبزی اجتناب کنید مگر اینکه مطمئن باشید کاملاً و با آب سالم شسته شده­اند و در ظرف تمیز نگهداری شده­اند. سعی کنید برش­های میوه را فقط برای یک وعده تهیه کنید و اگر قصد خوردن میوه در حین سفر دارید آن­ها را کاملاً بشوئید، خشک کنید و در ظرف تمیز به صورت برش نخورده نگهداری کنید. از مصرف غذاهائی مثل سالاد، گوشت­ نیم پز یا ماهی که کاملاً پخته نشده­اند، اجتناب کنید. در حین سفر بسیاری از ما دوست داریم غذاهای خیابانی شهر مقصد را امتحان کنیم. ترجیحاً غذاهائی را انتخاب کنید که در دمای بالا و در مقابل خودتان طبخ می­شوند مثل غذاهای گریل شده، نه غذاهائی که از قبل تهیه و در شرایط غیر بهداشتی نگهداری شده­اند. خانم ­های باردار به هیچ وجه از لبنیات غیر پاستوریزه در حین سفر استفاده نکنند.

 

سخن آخر

رعایت نکات بهداشتی ساده در حین سفر می تواند به حفظ سلامت افراد کمک کند. توجه خاص به اینکه چه غذایی می خوریم و از چه منبع آبی استفاده می کنیم می تواند افراد خانواده را از ابتلا به بیماری هایی همچون اسهال و استفراغ محافظت کند.

دکتر مریم قادری

منبع: سایت سیب

حتما ببینید

۸ خاصیت استفاده از عسل

عسل یک مادۀ خوراکی طبیعی است که انسان از گذشته‌های دور از آن استفاده می‌کرده‌ است و خواص گوناگونی برای آن ذکر شده است.