مقررات ثبت شرکت‌ها و مؤسسات تجاری

نگاهی گذرا به ثبت شرکت در کشور های خارجی و ایران

بیشتر فعالیت‌های تجاری در کشور ما ایران در قالب انواع شرکت‌های تجاری صورت می‌گیرد. و مباحث مربوط به شرکت‌های تجاری نیز بخشی از حقوق تجارت کشور ما ایران را تشکیل می‌دهد. در بعضی کشورها مثل انگلستان و فرانسه، مجموعه حقوق تجارت و مدنی از یکدیگر مجزا نیست. به این معنی که قوانین تجارتی در ردیف مشخص و ضمن مجلدات جداگانه وجود ندارد. و حال ‌آن که در ممالک فرانسه و آلمان و ایتالیا و سوئیس مجموعه قوانین تجارتی به خصوصی هستند که می‌توان آن را از حقوق مدنی مجزا نمود.

تعریف شرکت تجاری چیست؟

قانون تجارت ایران، تعریفی از شرکت های تجاری ارائه ننموده و تنها به ذکر انواع شرکت و تعریف آنها بسنده نموده‌ است.  در قانون مدنی نیز شرکت به این صورت تعریف ‌شده است. که «شرکت، عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی‌ء واحد به ‌نحو اشاعه» (ماده ۵۷۱ ق . م).

انواع و اقسام شرکت‌های تجاری

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌های تجارتی بر هفت قسم است:

۱)         شرکت سهامی؛

۲)         شرکت با مسئولیت محدود؛

۳)         شرکت تضامنی؛

۴)         شرکت مختلط غیر سهامی؛

۵)         شرکت مختلط سهامی؛

۶)         شرکت نسبی؛

۷)         شرکت تعاونی تولید و مصرف.

شخصیت حقوقی شرکت‌ها چیست؟

انواع شرکت‌های تجاری از یک ویژگی مهم برخوردارند. و آن داشتن «شخصیت حقوقی» است در حالی ‌که شرکت‌های مدنی، شخصیت حقوقی ندارند. قانون تجارت ایران، برای شرکت‌های تجارتی، شخصیت حقوقی مستقلی قایل شده ‌است (ماده ۵۸۳).

دارا بودن شخصیت حقوقی به این معناست که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و نیز صلاحیت اجرای آنها را دارد.

شخصیت حقوقی، ویژگی مشترک کلیه شرکت‌های تجاری است؛ حتی شرکت‌هایی که به ثبت نرسیده‌اند و مطابق قانون تجارت تشکیل نشده‌اند، بلکه در عمل موجودند (ماده ۲۲۰ ق. ت).

تابعیت و اقامتگاه قانونی شرکت

بر اساس ماده ۵۹۱ قانون تجارت ایران اشخاص حقوقی (از جمله شرکت‌ها) تابعیت کشوری را دارند که اقامتگاه آنها در آن کشور می‌باشد. و در ماده ۵۹۰ قانون تجارت اقامتگاه اشخاص حقوقی مکانی تعیین ‌شده است. که (اداره امور) شخصی حقوقی آنجا باشد، لذا شرکتی که مرکز اداره امور (دفتر مرکزی) آن در ایران واقع باشد، دارای تابعیت ایرانی است، ولو این‌ که مرکز عملیات آن خارج از کشور باشد.

مقاله جامع ثبت شرکت در تهران برای افزایش اطلاعات ثبتی شما در تهران و سایر شهرستان ها مفید می باشد.

موضوع فعالیت شرکت

برای ثبت شرکت، موضوع فعالیت آن باید از طرف سهامداران یا شرکا مشخص گردد. موضوع شرکت (صرف‌نظر از این ‌که نباید نامشروع و برخلاف قانون باشد) باید عملی و جالب و متضمن منافعی برای شرکا باشد. ( مثلا موضوع فعالیت پزشکی: پانسمان و آمبولانس و خدمات درمانی و معاینات پزشکی و چشم پزشکی)

موضوع فعالیت شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا که شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می‌تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد.

مقررات انتخاب اسم شرکت

شرکت‌ها نیز مانند اشخاص حقیقی دارای اسم هستند. و با آن نام شناخته می‌شوند؛ قانون تجارت ایران نیز در مورد شرکت‌ها مقرر کرده که تحت نام خاصی تشکیل شوند. نام شرکت هر چیزی می‌تواند باشد. گاه به فعالیت شرکت بستگی دارد (مانند «خدمات درمانی» برای یک شرکت خدمات پزشکی و و درمانی) گاه صرفاً فانتزی است (مانند «خوش‌حساب») و گاه ممکن است از اسم یک یا چند نفر از شرکا تشکیل‌ شده باشد.

مقررات سرمایه شرکت

 هر شرکتی که ثبت می‌شود باید برای انجام کار و فعالیت خود سرمایه­ای داشته باشد، سرمایه شرکت­ها از طرف شرکا و سهامداران آن تأمین می‌شود، سرمایه شرکت‌ها اصولاً به وجه رایج کشور (ریال) مشخص می‌شود. منتهی شرکا می‌توانند برای تأمین سرمایه شرکت حصه خود را به‌ صورت نقدی یعنی به پول یا به‌ صورت غیر نقدی تعیین کنند.

وظایف هیات مدیره و مدیران شرکت

شرکت‌ها نیز مانند سایر اشخاص حقوقی، برای ادارۀ امور و تحقق بخشیدن به اهداف خود نیاز به مدیر و گرداننده دارند؛ سمت مدیران (هیات مدیره) شرکت‌ها، به وسیله هیئت مدیره شرکت تعیین می‌شود و خود اعضای هیئت ‌مدیره نیز با رأی‌گیری از سهامداران شرکت انتخاب می‌شوند. هیئت ‌مدیره شرکت اداره امور شرکت را به‌ عهده دارد و تصمیمات مهم در خصوص اداره شرکت منجمله تعیین مدیر عامل و سایر امور شرکت را به‌ عهده دارد.

مقاله نحوه ثبت شرکت با مسئولیت محدود پیشنهاد می شود مطالعه کنید. در صورتیکه وقت مطالعه ندارید. به شماره ۰۹۱۸۹۴۱۴۲۸۱ تماس حاصل فرمایید. و مشاره رایگان ثبتی بگیرید.

حتما ببینید

تعمیر ساید بای ساید وستینگهاوس

در صورتی که شما در منطقه شمالی تهران زندگی می کنید و تمایل دارید تعمیر ساید بای ساید خود را به نمایندگی تعمیرات وستینگهاوس بسپارید، نیازی نیست که برای این منظور از شعب در مرکز تهران کمک بگیرید