مزایای نوشیدن آب چیست؟

حفظ کردن آب بدن برای سلامتی بسیار مهم است با این وجود بسیاری از مردم مایعات کافی مورد نیاز بدن خود در روز را مصرف نمی کنند . حدود شصت درصد از بدن ما از آب ساخته شده است و حدود هفتاد و یک درصد از سطح سیاره  زمین نیز از آب تشکیل شده است . با وجود اینکه آب به طور طبیعی همه جا هست اما باعث نشده که نوشیدن کافی آن در صدر فهرست الویت های مردم باشد.

اینجا به ذکر برخی از دلایل که بدن ما به آب کافی نیاز دارد می پردازیم:

روان شدن مفاصل:

غضروف که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات یافت می شود حاوی هشتاد درصد آب است، کم آبی طولانی مدت می تواند توانایی انعطاف مفاصل را کاهش دهد و منجر به درد مفاصل  شود .

تشکیل دهنده ی بزاق و مخاط بدن:

بزاق به هضم غذایی که می خوریم کمک می کند. دهان، بینی و چشم های ما به کمک بزاق و مخاط ها مرطوب نگه داشته می شوند. آب آشامیدنی باعث تمیز شدن سطح دهان می شود و نوشیدن آب به جای نوشیدنی های گازدار و شیرین شده می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

اکسیژن رسانی به بدن:

بیش از نود درصد خون ما از آب تشکیل شده است و وظیفه مهم اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن به کمک خون و آب محلول در آن انجام می شود .

افزایش سلامت پوست و زیبایی:

کم آبی باعث می شود که بدن در برابر اختلالات پوستی و چین و چروک زودرس آسیب پذیر تر شود.

کمک به عملکرد مغز، نخاع و بافت های حساس دیگر:

کم آبی می تواند بر ساختار مغز تاثیر منفی بگذارد و همچنین بر تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش بسزایی دارد. کم آبی طولانی مدت منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد درست مغز و استدلال می شود .

تنظیم درجه حرارت بدن:

آبی که در لایه های میانی پوست وارد و ذخیره می شود کمک به تنظیم و ملایم کردن حرارت بدن می شود به طوریکه هنگام گرم شدن بدن به صورت عرق به سطح پوست می آید و در حین تبخیر شدن بدن را خنک می کند.

عملکرد دستگاه گوارش:

روده ی ما برای عملکرد بهتر به آب کافی نیاز دارد ، کم آبی منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست ،اسیدی شدن معده و در نهایت سوزش و درد معده می شود .

تخلیه ی سموم بدن:

آب کافی در بدن به کمک فرآیند عرق کردن ،ادرار و مدفوع کردن به اندازه نیاز بدن ، سبب پاک شدن بدن ما از سموم می شود .

حفظ تعادل فشار خون:

کمبود آب باعث غلظت خون و در نتیجه افزایش فشار خون را به دنبال خواهد داشت.

بهبود عملکرد دستگاههای تنفسی در بدن:

هنگام کم آبی ، بدن با مسدود کردن مسیرهای عبور و مرور هوا برای به حداقل رساندن از دست رفتن آب ذخیره ی خود ، باعث ضعف در عملکرد دستگاه تنفسی می شود و می تواند منجر به افزایش ابتلا به آلرژی و آسم شود.

در دسترس قرار دادن مواد معدنی و مغذی :

تمام مواد معدنی و مغذی برای بدن به صورت محلول در آب هستند و به کمک آب موجود در بدن می توانند خود را به نقاط مختلف بدن برسانند.

کمک به عملکرد کلیه ها:

کلیه ها وظیفه تنظیم مایعات بدن را به عهده دارند ، اما کمبود آب کافی در بدن می تواند ضمن آسیب زدن به کلیه ها منجر به ایجاد سنگ کلیه و مشکلات و بیماری های ناشی از آن شود.

افزایش کیفیت در ورزش و فعالیت های بدنی:

نظر محققین مصرف بیشتر آب ممکن است کارآیی ما را در طول فعالیت ورزشی افزایش دهد و طی تحقیقاتی دریافتند که کم آبی عملکرد ما را در فعالیت هایی که بیش از سی دقیقه طول می کشد را کاهش می دهد.

کاهش وزن:

در صورتی که از آب به جای آبمیوه ها و سوداهای شیرین شده استفاده کنیم منجر به کاهش وزن خواهد شد و همچنان خوردن آب قبل از غذا کمک به حس سیر بودن باعث کاهش اشتها می شود.

منبع: مجلۀ پزشکی سیب

حتما ببینید

۸ خاصیت استفاده از عسل

عسل یک مادۀ خوراکی طبیعی است که انسان از گذشته‌های دور از آن استفاده می‌کرده‌ است و خواص گوناگونی برای آن ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *