بهترین مکمل برای افزایش وزن

مصرف مواد غذایی در طول روز، در بسیاری از موارد، تمام مواد مغذی موردنیاز بدن را به ما نمی‌رساند؛ برای همین گاهی نیاز است ما در کنار مصرف وعده‌های روزانه از مکمل‌های غذایی برای رساندن مواد مغذی به بدن خود استفاده کنیم. مکمل‌های غذایی می‌توانند حاوی ویتامین‌ها، انواع اسیدهای آمینه و سایر مواد معدنی و آنزیم‌ها باشند. همچنین می‌توانند با کمک به سوخت‌وساز بدن یا رساندن انرژی زیاد به ما موجب کاهش یا افزایش وزن ما شوند.

نکتۀ مهم درمورد مکمل‌های غذایی تأثیر آن‌ها و نیاز به آن‌هاست.

انواع مکمل غذایی برای چاق شدن

درکل می‌توان مکمل‌های چاقی را بر اساس اجزای تشکیل‌دهنده به دو گروه تقسیم کرد. برخی مکمل‌ها پروتئین، کربوهیدرات و سایر مواد موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کنند و می‌توانند موجب افزایش وزن شما شوند. این مکمل‌ها مکمل‌های چاقی هستند که با کمک به روند عضله‌سازی می‌توانند عملکرد بدن شما را بهبود دهند. انواع مکمل غذایی برای چاق شدن عبارت‌اند از:

  • مکمل‌های پروتئین؛
  • گینر (ترکیب کربوهیدرات و پروتئین و گاهی مواد دیگر)؛
  • آمینواسیدها؛
  • کراتین.

مکمل‌های پروتئین

پروتئین برای رشد بدن، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سوخت‌وساز بدن اهمیت بسیار بالایی دارد. پس قرص پروتئین برای چاقی مخصوصاً برای افرادی که پروتئین موردنیاز خود را از طریق گوشت دریافت نمی‌کنند خیلی مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران و افرادی که قصد اضافه‌کردن وزن یا بهبود اندام خود را دارند مکمل پروتئین و خصوصاً قرص پروتئین برای چاقی مصرف می‌کنند که حاوی انواعی از آمینواسیدهاست.

 

فواید مکمل‌های پروتئینی

مکمل‌های پروتئینی بسیاری وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان تمام نیازهای بدن را به پروتئین رفع کرد. آمینواسیدها که سازندگان پروتئین هستند تأثیر بسیار زیادی بر سطح پروتئین بدن شما دارند. بدن برای ساخت هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی به پروتئین نیاز دارد.

  • مکمل‌های پروتئینی به شما احساس سیری می‌دهند و از پرخوری جلوگیری می‌کنند درنتیجه می‌توانند در کنترل وزن به شما کمک کنند.
  • باتوجه‌به تحقیقات فراوانی که در زمینۀ تأثیر مکمل‌های پروتئینی انجام شده است، می‌توان گفت مکمل‌های پروتئینی برای ساخت عضله بسیار مفید هستند.
  • مکمل‌های پروتئینی پس از ورزش می‌توانند بهبود عضلات را تسریع کنند.

انواع مکمل‌های پروتئینی مثل وی و کافئین می‌توانند انواع آمینواسیدها یا پروتئین‌های موردنیاز بدن را به آن برسانند. مکمل‌های پروتئینی در دستۀ مکمل چاقی استاندارد قرار می‌گیرند و معمولاً برای کسانی که قصد افزایش وزن دارند تهیه می‌شوند این مکمل‌ها بهترین مکمل برای افزایش وزن باکیفیت هستند و در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

کراتین

این مکمل می‌تواند به افزایش حجم عضلات کمک کند. مصرف کراتین باید در هفتۀ اول به مقدار بیشتری باشد تا فرایند بارگیری عضلات سریع‌تر باشد. بعد از گذشت یک هفته می‌توان میزان کراتین مصرفی را تا یک‌چهارم نیز کاهش داد. کراتین موجب بهبود سطح انرژی در عضلات می‌شود و استقامت را نیز افزایش می‌دهد بنابراین یک مکمل بسیار مفید برای ورزشکاران است.

گینر

گینرها نیز مکمل‌های چاقی بدون عوارض هستند. گینرها بهترین مکمل برای افزایش وزن هستند اما مانند پروتئین وزن باکیفیت نمی‌دهد. این مکمل‌ها مقادیر بسیار زیادی کربوهیدرات، انرژی و پروتئین دارند و برای افرادی طراحی‌شده‌اند که اشتهای زیادی ندارند اما تمایل به افزایش وزن دارند. گینرها می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی در روند افزایش وزن داشته باشند.

مکمل‌های چاقی بدون عوارض

پروتئین‌ها می‌توانند روند چاقی را تسریع کنند و مکمل‌های پروتئین امن‌ترین و بهترین راه برای جبران کمبود پروتئین بدن هستند. برای همین است که می‌توان گفت، مکمل‌های پروتئینی در دستۀ مکمل‌های چاقی بدون عوارض قرار می‌گیرند. البته هرگز نباید در مصرف پروتئین‌ها افراط کرد؛ زیرا این کار می‌تواند به عملکرد کلیه آسیب بزند.

استفاده از مکمل‌های چاقی استاندارد برای بانوان نیز بدون خطر است و می‌تواند در افزایش وزن کمک زیادی بکند. بسیاری از آقایان برای عضله‌سازی و افزایش وزن از تستسرون استفاده می‌کنند که این برای بانوان توصیه نمی‌شود (برای آقایان نیز مجاز نیست). در واقع عوارض آن برای بدن بانوان بیشتر است و نمی‌توان آن را جزء مکمل‌های چاقی بدون عوارض در نظر گرفت.

 

قرص‌های افزایش وزن

بسیاری از شرکت‌های دارویی و غذایی در زمینۀ تولید قرص‌های چاقی فعالیت می‌کنند. لیست قرص‌ های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و مسئولیت نظارت بر این مکمل‌ها به عهدۀ سازمان دارو و غذا است. شما علاوه بر اینکه زمان انتخاب باید مطمئن شوید قرص‌‌های چاقی مورد تأیید سازمان دارو و غذا هستند، باید درمورد مواد تشکیل‌دهندۀ این قرص‌ها نیز اطلاعات کافی کسب کنید.

هم‌اکنون لیست قرص‌ های چاقی مورد تایید وزارت بهداشت وجود ندارد و به همین خاطر شما باید از طریق داروخانه از قرص‌های چاقی مورد تأیید سازمان دارو و غذا اطلاعات کسب کنید. سازمان دارو و غذا نیز فهرستی از قرص‌های چاقی و مکمل‌های تأییدشده منتشر کرده که شما می‎‌توانید از طریق آن قرص موردنظر خود را بررسی کنید.

درحقیقت قرص‌های چاقی مجاز یا با افزایش اشتها موجب دریافت کالری بیشتر می‌شوند یا اینکه خود مانند مکمل‌های گینر و پروتئین حاوی مواد ضروری برای بدن هستند.

نکته مهم دیگر درمورد خرید مکمل‌ها این است که مطمئن شوید این مکمل‌ها برای جنسیت شما ساخته‌ شده‌اند. مکمل‌های چاقی برای بانوان از مواد متفاوتی تشکیل‌شده‌اند که درصورت توجه‌نکردن به این مسئله ممکن است آسیب جدی به بدن وارد شود.

آیا مکمل‌های چاقی عوارضی دارند؟

مکمل‌های چاقی اکثراً از پروتئین و کربوهیدرات تشکیل‌شده‌اند و مصرف آن‌ها در دوز مشخص نمی‌تواند به بدن شما آسیبی بزند؛ اما، مصرف بیش از حد این محصولات می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن شما بزند. برای همین است که توصیه می‌شود، مصرف این مکمل‌ها حتماً زیر نظر یک متخصص تغذیه انجام شود.

کلام آخر

استفاده از مکمل‌های غذایی چاقی برای تمام افراد توصیه نمی‌شود. این مکمل‌ها در بسیاری از موارد استاندارد نیستند و ممکن است تأثیرات جبران‌ناپذیری بر بدن شما بگذارند. در مرحلۀ اول با مراجعه به پزشک و انجام‌دادن یک چکاپ مطمئن شوید به بیماری خاصی مبتلا نیستید و سپس زیر نظر یک متخصص تغذیه مکمل‌های چاقی را مصرف کنید.

 

پرسش‌وپاسخ

  1. بهترین مکمل برای افزایش وزن چیست؟ بهترین مکمل برای افزایش وزن با کیفیت و عضلانی مکمل‌های پروتئین هستند. اما گینرها برای افزایش وزن درکل بسیار مناسب‌ترند.
  2. قرص پروتئین برای چاقی چگونه عمل می‌کند؟ قرص‌های آمینواسید و پروتئین‌ها با تأمین آمینواسیدهای موردنیاز بدن برای عضله‌سازی به افزایش وزن کمک می‌کنند.
  3. انواع مکمل غذایی برای چاق شدن کدام‌اند؟ مکمل‌های پروتئینی، گینرها، کراتین، آمینواسیدها و کربوهیدرات‌ها مکمل‌های غذایی مجاز برای افزایش وزن هستند.

منبع: مجلۀ پزشکی سیب

حتما ببینید

خواص روغن آفتابگردان چیست؟

روغن‌ها جایگاه مهمی در رژیم غذایی امروزی ما دارند و بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم حاوی روغن‌های مختلفی هستند. روغن‌های گیاهی به‌دلیل داشتن چربی اشباع‌نشده کمتر، سهولت تولید و هزینۀ پایین‌تر، بسیار پرمصرف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *